Leidinys psychologytoday.com siūlo tėvams pridėti šiek tiek kūrybiškumo į kasdienybę ir užduoti vaikams gerai apgalvotus klausimus, kurie paskatins turiningą pokalbį.
Norint, kad pokalbis su vaiku būtų efektyvus ir atviras, labai svarbu sukurti tinkamą aplinką bendravimui. Vienas iš svarbiausių dalykų, kurį tėvai turėtų prisiminti, yra tai, kad puikus laikas užduoti klausimus gali skirtis priklausomai nuo situacijos.
Vaikui reikia laiko pailsėti po mokyklos ar užklasinės veiklos, todėl kartais geriausias momentas pokalbiui yra vakarienės metu arba po to, kai vaikas turėjo galimybę atsipalaiduoti.
Svarbu parodyti nuoširdų susidomėjimą, klausantis vaiko atsakymų – išlaikykite akių kontaktą, šypsokitės, kartais linktelėkite, kad vaikas suprastų, jog jūs tikrai domitės jo pasakojimu. Taip pat dalykitės savo patirtimi, nes tai padės sukurti bendravimo atmosferą, kurioje kalbėti apie jausmus – tiek malonius, tiek neigiamus – yra visiškai natūralu.
Kartais pokalbis gali būti mažiau įtemptas, kai užsiimate kokia nors bendra veikla, pavyzdžiui, piešiate ar žaidžiate.
Žinoma, galima kasdien klausti „Kaip sekėsi mokykloje?“, tačiau vargu ar sulauksite išsamaus atsakymo. Greičiausiai gausite paprastą frazę – „Viskas gerai“, kuri nekis, net jei to paties klausite kelis kartus per dieną.
Jei tikrai norite sužinoti, kaip sekasi jūsų vaikui, verta užduoti kelis apgalvotus klausimus:
Ką veikei pertraukos metu?
Pertrauka yra svarbi tiek socialiniam, tiek fiziniam vaiko vystymuisi. Klausimai apie žaidimus ir aktyvumą padės sužinoti, kaip vaikui sekasi bendrauti su draugais, kiek jis yra fiziškai aktyvus ir kokius socialinius įgūdžius lavina laisvu laiku.
Kas šiandien buvo geriausia?
Šis klausimas nukreipia dėmesį nuo kasdienių rūpesčių į teigiamus momentus. Paskatinkite vaiką pasidalyti kokiu nors įdomiu įvykiu ar patirtimi. Tai padės vaikui susitelkti į gerus dalykus, parodydami, kad net ir įprastose dienose yra kažkas vertingo.
Kas tave šiandien nustebino?
Staigmenos gali būti įvairios – nuo netikėtų atradimų pamokoje iki įdomių naujovių pertraukų metu. Šis klausimas skatina vaiką pasidalyti dienos įvykiais, kurie galėjo praskrieti pro jūsų akis, tačiau jam buvo įdomūs.
Ką gero šiandien padarei?
Šis klausimas skatina vaiką prisiminti savo gerus darbus ir vertinti jų poveikį kitiems. Tai skatina empatiją ir altruizmą bei parodo, kad tėvai vertina ne tik akademinius pasiekimus, bet ir geranoriškumą.
Kas šiandien tikrai padarė ką nors gero?
Šis klausimas padeda vaikui lavinti socialinius įgūdžius ir pabrėžia kitų palaikymo svarbą. Leiskite vaikui papasakoti apie ką nors, kas jį nustebino savo elgesiu, ar kas gavo pagyrimų ir dėl to vaikas džiaugėsi. Tai gali būti klasės draugas, gavęs gerą pažymį arba draugas, padaręs malonų poelgį.
Ar šiandien didžiavaisi savimi?
Leiskite vaikui pasidalyti akimirkomis, kai jis jautėsi pasiekęs aukštumų ar padaręs kažką gero, dėl ko buvo malonu. Tai gali būti ir nedidelė smulkmena, tačiau pripažinimas savo laimėjimų padeda kelti pasitikėjimą savimi ir skatina teigiamą elgesį.
Kas šiandien galėjo būti geriau?
Šis klausimas suteikia vaikui galimybę išsakyti nusivylimus ar sunkumus, su kuriais jis susidūrė. Tai leis jums sužinoti, kur jam reikia jūsų palaikymo. Šis klausimas padeda vaikams ugdyti planavimo įgūdžius ir išmokti spręsti sudėtingesnes situacijas.
Ką naujo šiandien išmokai?
Klausimas apie naujas žinias skatina akademinį susidomėjimą ir leidžia vaikui dalintis tuo, kas jam padarė įspūdį arba ką jis įsiminė. Tai galimybė vaikui pasakoti apie dalykus, kurie jam rūpi, ir galbūt dar labiau domėtis mokslu.
Ką naujo norėtum išbandyti?
Šis klausimas skatina vaiką pamąstyti apie naujas galimybes ir savo interesus. Tai gali būti nauja veikla, būrelis ar hobis, kurį vaikas norėtų išbandyti.
Ką šią dieną padarei ne taip, kaip reikėjo?
Klaidos yra mokymosi proceso dalis. Šis klausimas padeda vaikui suprasti, kad klaidos yra galimybės tobulėti, o ne priežastis nusiminti. Pokalbis turėtų parodyti, kad klaidas reikia vertinti atsakingai ir iš jų mokytis.